Beleggers lokken...met "blockchain" in uw naam!
Gedurende enkele weken was het dé truc op Wall Street. Wie wou dat de koers van zijn bedrijf een kangoeroesprong maakte, kondigde aan dat hij een bedrijf in artificiële intelligentie had overgenomen of smokkelde het woord « blockchain » in de naam van zijn bedrijf. Enkele voorbeelden? De koers van het bedrijf Longfin Corp steeg tussen november en januari met 756% na de eenvoudige mededeling dat het Zibbu.com had overgekocht, een bedrijf gespecialiseerd in blockchain.
Zelfs een oud beursicoon als Kodak trakteerde zichzelf op een stijging met 100% na de lancering van zijn eigen cryptomunt, de KODAKCoin. Niet slecht voor een bedrijf dat in 2013 op de rand van het faillissement balanceerde.
Maar de recente instorting van de koers van de bitcoin (van 20.000 naar 11.000 dollar) maakte de Amerikaanse beurswaakhond (SEC) wakker. Hij kwam tussen en vroeg tekst en uitleg aan de bedrijven.
Het persbericht sprak duidelijke taal: « De SEC volgt van zeer nabij de informatie op van bedrijven die hun businessmodel en hun naam veranderen om te profiteren van de hype rond de blockchain ». Met andere woorden: de speeltijd is voorbij.